Hyldest til sofaen

Mobiltelefonen tjekkes – igen! Computeren og fjernsynet kører.
Sociale medier, beskeder, opdateringer, News.
Mails og intrasystemer kan læses og besvares alle steder og på alle tider af døgnet.
Arbejde og fritid er smeltet sammen.

”Det går bare ikke”, sagde en psykolog.
Vores kognitive systemer i hjernen er ikke skabt til at kunne modtage og takle så store strømme af konstante uafbrudte informationer.
Det brænder simpelthen sammen for os.
Med andre ord vil flere og flere opleve stress, depression og udbrændthed.”

Den svenske præst og forfatter Tomas Sjødin er enig.
Han beskriver i bogen ”Det sker, når du hviler”, hvordan mennesket er skabt med behov for en hvile, som vi ikke let kan finde i det moderne samfund.
Både fysisk hvile med “benene op på sofaen” – og mental hvile, hvor tiden fyldes med lystbetingede aktiviteter og afslappende fællesskaber.
Det er blevet prestigefyldt at have travlt – og vi overser mere og mere vores helt grundlæggende behov for hvile.

Sjødin har fundet inspiration i jødernes gamle sabbatshvile – altså tanken om at hvile en dag om ugen.
Ikke som et lovkrav, men som en beskyttelse af den menneskelige organisme.
Han mener, at når Gud hvilede på den syvende dag, var det ikke, fordi Gud var træt.
Men fordi Gud vil lære os, at hvilen er en Gudsgiven ordning, der er nødvendig for et sundt menneskeliv.
Skabelsens højdepunkt den syvende dag var hvilenen gave til mennesket.

Et tidspunkt hvor ”alt var godt”.
Hvor vi for en stund ikke mere behøver at skabe, arbejde og ordne al ting – men kan nyde livet som det er her og nu.
Jødernes måde at forstå sabbatten på kan være en inspiration for os.
De trykker fx ikke på ”en knap” – for trykker de på en, er der hundrede andre, de kan trykke på. Selv i deres bønneliturgi hviler de: på sabbatten beder man således ikke om noget – der er ikke engang syndsbekendelse.
Det er godt, som det er!

Sjødins familie har de seneste år forsøgt at leve med en ugentligt hviledag.
En dag hvor de ikke arbejder, gør rent, ordner have, vasker, handler osv.
Ikke som en pligt – men som et frit valg.

De lader også skærmene få ro.
Og så hviler de både fysisk og mentalt med aktiviteter de nyder, lækkert mad, fællesskab med familie og venner osv.
De oplevede i begyndelsen, at ”fjenderne” mod at kunne hvile på denne måde bl.a. var rastløshed og bekymringer.
Fjender, som de senere har erfaret, kun overvindes med –  hvile!

”At hvile er at give slip.
At hvile er for en tid at tillade sig at miste kontrollen og give slip og lade livet komme til sig.
At hvile er at lade sig omdanne.
Det, der sker, når man hviler, sker ikke, hvis man undlader at hvile.”

Hviledagen er for Sjødin ikke dagen, hvor man samler op og puster ud efter alle de andre dage.
“Men den dag hvor alle de andre dage skal tæmmes, beriges og give mening.
Arbejde er godt, men hvilen er en velsignelse.”

At re-kreere betyder egentligt gen-skabelse.
At blive genopbygget.

“Det hebræiske ord for hvile er Menuah.
Dette kan oversættes med ro, klarhed, fred og hvile.
Ord der beskriver den dybeste form for frugtbar helende stilhed.
Stedet hvor vi kan åbne os for at deltage i den kraftfulde proces, hvor skaberværket fornyer sig selv.”

Sabbatten blev til for menneskets skyld…
Markus kap. 2 v. 27

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *